Fortsättning på helgen som gått

Vad irriterad man kan bli när saker man skrivit bara försvinner. Jag skulle bara skriva ett avslut så var jag klar. På förra inlägget alltså....

Förutom kalas har helgen bestått av fint väder. Natten till söndag skulle ju klockan ställas om och jag har äntligen lärt mig hur det är det där med fram eller tillbaka; på våren ska grillen fram, likaså klockan. Och då blir det ju givetvis tvärtom på hösten. Trots denna kunskap glömde jag att fixa detta. Anja och hennes pappa sov länge på söndagmorgon så klockan var över halv tio innan frukosten var avklarad. Fem över tio ringer syrran och undrar om Anja ätit lunch snart så vi kunde ta en promenad till slalombacken i solskenet. Fem över tio...hon är inte klok tänkte (och sa) jag.  - Hon har ju nyss svalt gröten, sa jag, klockan är ju bara tio. Ja, svaret jag fick på det kan ni ju själva räkna ut med lilltån... Hela söndagen blev knas i matväg för tjejen, men det blev en halv grillad tjockkorv i backen tillsammans med lite sondnäring så var magen glad igen.
Syrrans mage gladde vi med lite av min soppa som jag hade kvar och bror ringde och vile ha mera tårta.
Senare samma dag hade djungeltrumman nåt min kära mor om att jag hade sån god soppa stående och om kanske pappa kunde komma förbi och hämta en skvätt åt henne också. Så summa sumarum stillade jag hela familjen hunger den dagen då jag även skickade med sista tårtbiten hem till pappa:-)

Min förkylning bröt ut igår och det var det enda som måndagen hade att bjuda på. Sov bort mest hela dagen kändes det som. Men det behövdes väl... Nä förresten, jag rengjorde faktiskt ugnarna igår. Jag har en sån där spis med två ugnar, en stor och en liten och den är alldeles underbar. Passar oss utmärk med en liten ugen till vår lilla familj. Eller bara att värma några bullar i när det kommer främmande eller grädda på en baguette fram på kvällskvisten om man blir sugen. Fast när det kommer till rengöringen är den förstås inte lika underbar. Bli ju liksom dubbelt upp med skrubb då....men  nu är det gjort. Vet nån förresten hur man kommer åt att göra rent mellan glasen på luckorna?

Idag fick Anjas badrum sig en omgång. Det var välbehövligt. När jag torkat och putsat och fejat nästan klart. Hade bara golvskurningen kvar, kom jag på att jag skulle byta gardinen också. Så fram med pallen och ner med kappan som suttit i ett år (ooops, så länge?!?) och sedan var det bara att ta fram dammtrasan igen. Attan vad mycket damm en gardin kan gömma... Nu hänger i alla fall ett par vita skira gardiner som släpper in massor med vårsol där istället. Jag tror dom kommer från min farmor från början och det är ju kul att dom kommer till användning...

Hann med en timme i solen på balkongen med en kopp kaffe i näven. Termometern visade + 32° i solen och snön tinar fortare än kvikckt. Grannens dotter fick ta fram cykeln för säsongen och om än det gick lite vingligt till en början så får hon nog snart in snitsen igen. Duktig tjej! 
Nåt annat som kommit fram idag är vårens första fräknar.  Kul, för det är väl den enda färg man får på kroppen så är det dessa små bruna fläckar. Varför fick inte jag pappas solbrännahud?!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0