Bakryck

Igår lämnade jag Anja för att sova hos mormor, ja, på mormorns begäran då och vad kom då inte lägligare än att jag fick ett plötsligt sug på att baka.
3 år har snart gått sedan vår lilla fröken efter mycket stök behagade kika fram och tänka sig vad tiden gått fort. Hon är ju snart ingen lilla fröken mer utan en stor tjej!
Hur som haver lär det ju dyka upp en och annan som vill uppvakta och då är det ju bra att ha frysen full. Så kl 19 igår kväll plockades det fram smör, socker, mjöl, choklad, jäst, ägg och mycket annat och hela 4 sorter fick jag till på några timmar. 
            

1: Mormorbullar Varför kavla och ävlas när man kan göra dessa som både går fort och är kladdfria?!?
2: Dumlekakor  Premiär för dessa i min frys, men goda blev dom.
3: Detta ska föreställa Chokolate chip cookies men ja, jag vet att de ser ut som hundlortar. Dessutom lyckades jag bränna två(!) plåtar...
4: Farmors kramforsare Har aldrig gjort denna heller tidigare, men farmor gjorde den alltid, fast med kokos på. Den var slut så det fick bli strössel istället. 

Min kära vän H, kom förbi mitt i gräddandet av chokladkakorna så jag vet inte jag om jag ska skylla på henne eller timern som knappt hördes när den ringde. Dåligt batteri typ... H tyckte även att jag skulle lägga upp kakorna fint på fat innan jag fotograferade dem, för så gör endel andra och det blir så fint. Aldrig i livet att jag skulle ställa till med en massa disk först för att sedan packa i lådor och stoppa i frysen. Nej nån måtta får det vara med stolligheter, nog med att man ställer sig och bakar en hel kväll!


Idag har jag, Stefan, Anja och mamma varit på utflykt. Vi skulle till Mannaminne i Nordingrå var det tänkt. Och jodå, visst hamnade vi där till sist. Men tack vare GPS:en Vera och hennes programmerare körde vi säker en timme på smala slingriga grusvägar mitt i skogen först. Men vad fan, vi tänkte att det här är nog säkert en bakväg, eftersom GPS har förmågan att leta fram den allra närmaste vägen till målet. Men när vi till sist blev ombedd av tant Vera att ta vänster upp på en kostig kände vi att detta är nog fel trots allt... Såg ju mer ut som en upptrampad stig uppöver en sandås eller nåt. 
Ställde in Vera på Nordingrå istället och körde efter skyltning sedan istället. Och den gamla hederliga kartan. 
Fram kom vi och hade picknick på parkeringen för vid det laget hade jag kunnat äta en hel ko. Mamma bad att få dela en med mig men jag var tveksam! Medhavda tunnbrödstutar med leverpastej och baguetter med tonfiskröra till kaffet gjorde susen och vi var nu redo för vad Mannaminne hade att erbjuda. Och jisses vad mycket det fanns att kika på... Allt du kan tänka dig mellan ett fullstort stridsflygplan, gamla spårvagnar och en fullstor mammut till uråldriga jordbruksredskap, dragspel till förbannelse och  en ungersk bondgård. Där fanns båtar av alla de slag, även en stor sådan, tåg från olika länder, gamla bilar och traktorer, nån kraftverksturbin. Ja, jag vet inte allt. Där på en bergssluttning hade denna konstnär Anders Åberg (tror jag han hette) byggt upp ett 50-tal byggnader som alla hade olika teman och ursprung. Nytt blandat med gammalt och här och var låg en hög med skrot som han väl ännu inte luskat ut vad han skulle göra med. Och tydligen bygger han bara mer och mer.  Allt detta till en kostnad av 40 riksdaler!!  Häftigt är allt jag har att säga...
Anja somnade som en stock tidigt och nu tror jag att jag ska göra detsamma!
Nattinatt
    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0