-1° och lätt snöfall

Så idag blev det en kortsre skotertur med tillhörande grillning. Hade ju varit ännu bättre om solen sken, men att den, där vi satt. gjorde sitt allra bästa att tränga igenom de snötyngda molnen, dög bra det med. A & R med deras två barn J och O var med så vi var 4 vuxna och  två barn på samma ekipage. 3 pers på skotern och 3 i pulkan...Synd att inte just det blev förevigat på foto.
Innan man ska iväg så är det ju brukligt att man ställer i ordning en ryggsäck (modell grön med stol) med lite smått och gott. Vi bestämde med A o R igår att halv elva skulle vi komma ivag så korvgrillningen skulle bli lagom till barnens lunch. Men då måste jag erkänna att varken jag eller Stefan trodde att de skulle vara klar till dess, så vi tog det ganska lugnt. Anja skulle till farmor så det gjorde ju saker och ting lite lättare än om hon med sina atteraljer också var tvungen att packas.
Så, på listan att packa i ryggsäcken stod:
*grillkorv
*korvbröd
*senap
*ketchup
*några mackor
*varm choklad (riktig sådan gjord på mjölk, kakao och socker)
Och kvinna som jag är slängde jag med ett gäng servetter också...
Denna choklad höll på gå till historien i alla fall. Fram med kastrull, i med 1 liter mjölk, fram med kakaopaketet där jag började läsa. Hmm, 1 liter mjölk, då ska det vara 2-3 dl kakao och ½ dl socker. Jag tog då fram en liten sil för det brukar ju lösa sig lättare om man siktar i kakaon och jag tänkte, det är väl inte så noga på decilitrarna så jag tog en matsked att ösa med. Jo, det blev ganska mörkt i kastrullen med en gång så jag hann hejda mig själv efter ett par rågade skedar...läste igen och mycket riktigt, 2-3 MSK stod det såklart. I med lite mera mjölk och fram med en termos till. Brassade även på plattan för att den nya kalla mjölken fort skulle bli varm och givetvis höll jag på bränna vid fanskapet!! Men det gick vägen. Till jag/vi skulle hälla upp den i termosarna. Först ställer jag termosen på spisen och börjar hälla där, fast jag hela tiden hör en röst inom mig som säger att man ska hålla till i diskhon för ev spill. Ja, jag spillde OCH fortsatte hälla. Och svor en ramsa eller två. Detta hör då S och kommer till min undsättning.
- Vänta ska jag hjälpa dig, säger han. Tar termosen och håller den utanför spisen, lite lägre, alltså ovanför golvet. Jag tvekar och tänker att det är väl ändå bättre att torka spisen än golvet. Ändå började jag hälla, denna gång med tratt.. Dock hjälpte det föga då det var kanten på kastrulle det var fel på så det mesta hamnade på golvet.
Vid det här laget flyttade vi ocss till diskhon och fyllde upp det sista, men hade spillt så mycket att jag fick sätta på en kastrull till.

Så, dags då till slut att klä sig. På med ullfrottéunderstället inkl sockar. Byxor, kofta och ett par ullstrumpor till utanpå det. Skoterbrallorna som jag inte använt på 2 år åkte på de med och likaså powerstövlarna. Jacka, handskar, hjälm på det. Obs rubriken!

Kände redan hos farmor att det var lite varmt så koftan åkte av där, men sedan drog vi iväg och hade det riktigt skönt (läs varmt) Åkte inte så långt, men det behövdes ju inte för att komma ut i skogen för att grilla lite. Härligt var det på alla sätt och vis.
Väl hemma igen och jag började klä av mig får jag följande kommentar av min käreste:
- Fan, har DU varit på Antarktis eller?

Kommentarer
Postat av: mamma

Jag kunde se hela chokladscenariot för min inre syn och om jag ska vara ärlig, även höra dig.Flåt...men jag fick mig ett gott skratt.

2008-03-02 @ 09:05:30
URL: http://mattjat.blogg.se
Postat av: Jenny

Kan bara hålla med din mamma, man får sig gott skratt när man läser din blogg.

2008-03-02 @ 16:58:46
URL: http://jejjans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0