Skäl för sitt namn

Det är väl dags för bloggen att göra det nu så jag tänkte dela med mig av dagens middag.
Fläskfilé
Grädde
Kalvfond
Vitlök
Dragon
Salt och Svartpeppar

Jag stekte filén i ganska tjocka skivor som jag hade plattat ut något. Saltade och pepprade under tiden.
La de i en ugnsfast form eftersom de blev klara.
Kokade sedan ur pannan med grädde (hade flera olika sorter i skvättar, men blev kanske 4 dl) I grädden hade jag två delade vitlöksklyftor, kalvfond och ganska mycket dragon.
Sedan silade jag såsen medan jag hällde den över köttet. In i ugnen på 200° i ca en kvart, mest för att köttet inte var riktigt klart.
Till detta åt vi potatisgratäng, ni vet sån där färdig i påse från kyldisken på affären. Men usch, tyckte vi om den. Sist vi provade den gillade vi den skarpt men inte nu. Alldeles för dominant löksmak...Kanske var ett annat märke. Hade nog vart godare med ris eller pressad potatis till eftersom såsen blev ganska tunn.
Åsså sallad förstås. Åt mest kött och sallad, men det gick ju bra det med.

I frysen står ett annat "hemkok" och väntar. Jag hade köpt konserverade persikor som jag mixade, ställde i frysen 45 minuter.  Vispade 3 äggvitor och 3 msk socker hårt. Blandade med den halvfrusna frukten och så vips blev det något sorbetliknande. Tänkte smaka på detta tillsammans med melodifestivalen lite senare!


Idag har jag varit och lämnat en flarra som tack för hjälpen hos Näsets bonde. Han (eller frun var det) ville knappt ta emot den, så jag fick propsa lite. Blev ju trots allt mycket billigare än att anlita en bärgare...
Fick L&B-kläderna levererade också

                                                                          
Finfina plagg!!

Och till sist kan jag ju skylta med mitt förtids(troligtvis enda också) påskpynt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0