Bilbesiktning och barnfri fredagkväll

Kl 08.10 i morse befann jag mig på Hammarstrands bilbesiktning. Det har liksom blivit min lott i livet det, att åka med bilarna när det är dags för den årliga kontrollen. Idag var det vår kära volvos tur och allt gick bra, bara en lampa det var nå tjall med. Värre var det första gången jag skulle iväg med "Gudrun". Ja, hon hette så våran gamla Opel ascona från 1986. Det var eftermiddag och S skulle strax åka till jobbet för ett eftermiddagsskift. Han hade mekat med bromsarna på bilen och precis innan jag skulle fara upptäcker jag att handbromsen inte går att rubba. S fixar det lite snabbt, släppte väl lite på vajern eller nåt, och sa: - Åk till Ragunda och vänd innan du far på besiktningen, så hinner det där gå till sig lite. Sagt och gjort, jag brassade iväg mot Ragunda och svängde sedan in på besiktningen. Kände väl att det var nåt knepigt, men brydde mig inte mer i det, förlitade mig ju på S som fixat det. Fick köra in i hallen direkt och ve och fasa....när jag kliver ur bilen bolmar det vit rök runt hela bilen!! Besiktningsmannen (aka en kompis pappa) undrade vad i h-vete jag höll på med?!? Hade jag inte märkt att bromsarna låg på och att det gick trögt? Vad säger man som grön, vad ska jag tro, 19-åring?  -Nä.. vadå....
Behöver jag säga att bilen inte gick igenom?!?

Mamma är gräsänka i helgen, ty pappa har åkt med polarna till Stockholm på mässa och vad passar då bättre än att låna Anja en natt? Inget tycker jag. Speciellt som mamma bjöd på en alldeles underbar lasagne till middag dessutom. Somnade på soffan en sväng också innan vi åkte hem igen. Hur spenderar man då en barnfri fredagkväll? Jo, man plockar, diskar, städar och fejjar. I vardagsrummet ljöd en gammal svängig country-skiva på hög volym så städhumöret låg på topp. S tog snabeldraken på en svängom, men jag tycker bättre om skurkäppen. I två timmar höll vi på och nu är det till och med dammsuget under kylskåpen. Skönt när det är gjort!! Luktar så gott efter skurning och vädring....
Låt mig nu höra, vad skulle ni ha gjort en kväll som denna om ni vore oss?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0