Här kommer det utlovade

En dag på jobbet

Börjar tidigt klockan sju

Dit far jag och dit far du

Syrran kommer med ett råd

Nu må vi åka, tiden är bråd

Passa byxan bil´n är full i lort

Ty på skogsvägar kör vi fort

Och långt är det ganska ofta

För att hjälpa till med en kofta


Nä, första stoppet blir hos tanten

Ni vet hon som bor där på kanten

Hon vill ha hjälp att dra på strumpen

Och kanske med att tvätta rumpen

Tidningen har hon läst redan

Så den lånar jag medan

Jag väntar på att tanten blir klar

Så jag kan säga ´hejdå´ innan jag far


Åker en stund till nästa stubbe

Ty det är en bit till denna gubbe

Som även han vill ha gröten kokad

Och höra efter om fotvården är inbokad

Men det har jag ju berättat förut

-Oj,  se här är kaffet snart slut

Ta det nu lugnt med dryckens intag

För du har handling först på fredag.


Härnäst skall det hängas tvätt

Mellan två träd på rätt sätt

En ny maskin laddas direkt

Med morgondagens hela dräkt

Innan jag åker till nästa avkrok

Går jag igenom bilens instruktionsbok

För starta det vill inte bilen

Och jag vill inte gå den där halvmilen


Inser snart att där är nån spärr

Men hittar inte vilken, tyvärr

In till gubben får jag gå

Uskans nummer får jag slå

Hon skrattar gott åt mitt problem

Och åt bilens startsystem

Ty kopplingen måste i botten vara

För att jag vidare ska kunna fara


Nu har jag jobbat halva förmiddagen

Och det börjar kurra i magen

Kaffe och macka på byns bageri

Är vad som behövs för att få energi

Tillräckligt för att orka städa

Damma foton och fönsterbräda

Skrubba toa skura golv

Sen är klockan nästan tolv


Dags för lunch för alla parter

Men sväng först upp på några infarter

Ty dagens låda de måste få

Och salladen som följer med inpå

Men nu är det min tur att äta

Och med polarna sitta och träta

Om indragningar och dålig mat

Ja det brukar bli ett väldans gnat


Efter rasten det blir rapport

Men glöm inte ditt Smith-kort

Måste stämpla in igen

Annars får du inte en spänn

Eftermiddagen innehåller ett "bad"

Och en och annan promenad

Handla lite mjölk och bröd

Kaffebröd i överflöd


Börjar sakta ner på farten

Så maken hinner börja med maten

Hjälper ett par att värma sin soppa

En man jag möter får jag stoppa

För han ska hem och få sin medicin

Varje dag samma rutin

Ungefär så här kan en dag se ut

Kvällen tar över efter dagens slut


Visst har jag filat lite på uppgifterna

Måste det enligt föreskrifterna

Var dag hinner jag med lite mer

Och vårdtagarna är många fler

Men om alla här ska få en egen rad

Blir denna vers för många blad

För er som ska orka läsa allt

Och betygsätta diktens sanningshalt.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Jag kan se hela scenariot. Visste inte att jag hade en så poetisk dotter./ Kram

2008-05-19 @ 21:45:13
URL: http://mattjat.blogg.se/
Postat av: Kickan

Jodå, nog känner man igen sej allt! =)

2008-05-19 @ 21:53:01
Postat av: Carina

Hahaha, du är ju för bra! Vilken vers och prosa! O precis som det är "in real life", åtminstone nästan :-)

Jaa, du, den här var bra!

Du kanske ska bli författare och poet!

(Eller du är väl redan ;-) )

Ha de´! / Carina

2008-05-19 @ 23:08:46
Postat av: Maria

Vilka dolda talanger. Hädanefter kör vi rimstuga på juldagen..men bara du då...vi amatörer vågar oss nog inte på att prova. Vi hörs!

2008-05-20 @ 16:03:44
Postat av: Jenny

Haha, vad bra den va! Mitt betyg blir absolut en tiopoängare.

Kram

2008-05-20 @ 19:56:21
URL: http://jejjans.blogg.se/
Postat av: Hanna

Snacka om poet.... nedrans bra, en riktig 10 poängare..

2008-05-23 @ 13:59:18
URL: http://blogg.op.se/ragundahanna

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0