Ullared

Hemma igen efter helgens lilla utflykt på dryga 200 mil. Vilken upplevelse. Helt absurt egentligen denna köphysteri, denna kö och framförallt priserna. Hur man kan hålla sådana priser är ju egentligen självklart eftersom där är sådan genomströmning på kunder. Men hur kan det ha blivit så stort? Mina reskamrater såg ett foto på ett fik, vilket visade GeKås för väldigt länge sedan, då det bara var ett vanligt hus. Men redan då ringlade kön sig lååång utanför.  Och så än idag...

Vi började vår resa på torsdag eftermiddag. Ett första stopp på Time för inhandling av lite förtäring att ha efter vägen. Rullade vägen fram över Bräcke, Ånge, Sveg och Mora till Filipstad där vi hämtade upp den 4:e sällskapet. Vi sov även över där och åkte vidare på fredag morgon. Jösses vad roligt vi hade i bilen. Skrattade och sjöng om vartannat ända tills vindrutetorkarna pajade....tur som en tok att det i alla fall hade slutat regna då! De hade iochförsig verkligen inte gått snabbt innan de kastade in handduken på riktigt heller, men det var bara en särking som hade gått och det fixade vi ju lite lätt.  Sedan pajade dom igen och gen och igen också. Sååå det var nog nåt annat problem som låg bakom det hela.
Gick ganska bra ändå. Var lite problem bara att torka av rutan med servetter ibland. Svårt att nå ända upp på rutan på en caravellebuss... Jag dokumenterade och skrattade innifrån, de andra försökte torka och skrattade på utsidan!

In på Gekås bar det så fort vi checkan i i husvagnen vi hyrde på campingen. Ingen kö  då i alla fall, men jisses vilket varuhus!!! Jag och Ulrika försökte göra ett system om hure vi skulle gå mellan hyllorna, men vi höll nog bara det fram till herravdelningen. Mycket fina kläder till herrar fanns och billigt var det. Slänge med ett par jeans till brollan också för 149:-  De passade bra. Kläderna jag köpte till Stefan; Jeans, skjorta, t-shirt, polotröja och huvjacka för ca 500:- totalt vet jag ännu inte om de passar eftersom han inte verkar vilja göra min vilja till lags genom att prova dem.
Hann en vända på damsidan med innan det ropades ut i högtalarna att meckat skulle stängas för dagen och man skulle bege sig mot de 60 utgångskassorna. Där var det kö!! Undrar hur länge personalen har arbetstid efter stängning?
Köpte med oss en sallad som vi åt i husvagnen, drack ett par glas vin Av de fyra(!) dunkarna vi hade släpat med oss. Jag köpte en som jag tänkte vi kunde dela på och precis lika tänkte de andra. Tre var tillochmed av samma sort!! Kan säga att det bara var en som var tomigår när vi packade oss hemmåt igen.
Surrade lite och kollade på slutet av IDOL, utan ljud. Ringde receptionen men de kunde inte göra nåt så efter att U pratat med några danskar om huruvida de hade ljud på 4:an eller inte gjorde hon en ny kanalsökning och kunde vi höra dem skönsjunga. Gick till servicehuset och duschade, bäddade, surrade lite till och vips var klockan halv två.

Lördag: Klockan ringde halvåtta. GeKås öppnade 7.00 men så tidigt ville vi inte vara uppe. Strömmen i husvagnen gick och vi kontaktade än en gång receptionen, ville ju ha ljus och värme när vi kom tillbaka på em. Ca 9.15 närmade vi oss meckat igen och någon fällde en kommentar om att det hela var ju som ett litet köpcentrum ju!!! * Öhhh, ja. Säger inget mer om det, men vi skattade gott åt det då och efteråt! Kön ringlade sig utanför i flera hundratals meter och man verkade tillämpa en-ut-en-in-metoden för attans vad sakta det gick . Vi ställde oss inte i den kön utan kikade lite i butikerna runt omkring till efter lunch. F-n det spöregnade ju och där stod folk som drypande våta byrackor! Jag införskaffade mig ett paraply att skydda mig med när jag gick mellan affärerna, men behövde bara använda det en gång för sedan slutade de. Var säkert för att jag hade köpt det... Till slut gick det att ta sig in utan att köa och vi gjorde som på fredagen, stannade tills de ropade i högtalarna innan vi begav oss till bilen med alla kassar. Blev några st kan jag ju säga. Hittade ett ställe med kinamat och gud så gott det var med mat då. Var verkligen hungriga...
Väl tillbaka i husvagnen var strömmen fixad så vi kröp upp i den nedbäddade köksdelen med varsitt glas vin och kikade på Stjärnor på is. Kollade även in U som mannekängade med alla sina inköp, inkl det par thights med pälskant längst ner och vars gren var lika lång som själva benen. Att de var snedsydda i benen också gav bara en extra touch på det hela! Herre mina dagar vad vi garvade åt dessa, tyvärr är inte jag en av dem som förevigade detta par med kamera, men det skedde vill jag lova!! Måste jag säga att hon lämnade tillbaka dessa igår?
Kom isäng lite tidigare denna kväll för vi skulle ju upp tidigt igår igen. Jag och U for på lite mera shopping medan de andra änglarna städade ur vagnen inför besiktningen. Denna dag vär inte fullt lika kul inne på GeKås eftersom vi var där vid öppning. Vi krockade mest med kundvagnen och blev irriterade på alla som inte visade nån hänsyn utan bara skulle fram först i gångarna. Jag fick till en halv kasse till, U lite mer än så och halv ett hade vi gjort klart meckat för denna gång. (Fast jag är inte så säker att jag kommer återvända heller, inte på ganska länge i alla fall)
Rullade norrut med våra trasiga vindrutetorkade och var framme i Filipstad vid 7-snåret tror jag. Vi tog endel pauser serdu, för både kaffe, kissning och mat.
Bestämde oss för att åka vidare hemmåt under natten dels för mängden trafik, dels för torkarnas icke vara. Det var tack och lov fruset så inget skvätte. Stannade i alla fall till på en pizzeria och fick en skål vatten och lite servetter för att tvätta rutan igen...för macken hade stängt kl 18.00 på den där orten som jag inte kommer ihåg vad den hette.
Turades om att köra under kvällen/natten och halv fem i morse stupade jag isäng hemma. Min säng. Underbara sköna mjuka varma säng!!!

Har sedan ägnat dagen till att slå in julklappar. Den kan få komma nu. Julen alltså. Har bara ett par klappar kvar att fixa nu....


*En annan fundering som kom fram under denna resa var att GPS:en var så bra, den förklarade så bra med rösten att även blinda skulle kunna använda den......(OOOPS, det var visst jag det!)

Kommentarer
Postat av: Ann-Katrin

Låter som en riktig roadtripp med många roliga händelser!!!

Vi ses!

2008-11-18 @ 12:52:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0