Ibland får jag konstiga idéer

Tack och lov kommer dom inte så ofta.
För ett tag sedan, närmare bestämt i mitten av augusti, var jag till Sollefteå och hamnade på en liten mysig butik som jag inte kommer ihåg namnet på. De sålde i alla fall handarbeten och barnprylar och i fönstret hängde en jättesöt stickad klänning. Detta är då orsaken till rubriken på dagens inlägg. Jag kom givetvis på att jag skulle sticka en sådan till Anja. Kan ju inte vara så svårt, tänkte jag då... Garnet är jättefint, olivgrönt "bandgarn", lite elastiskt och mönstret såg ju ganska enkelt ut. Iallafall sa kassörskan att det var lätt att sticka den. Men det är klart, allt är ju relativt, jag antar att hon som har en handarbetesbutik har något mer erfarenhet än mig när det gäller stickning.
Idag har jag fått låna ett par stickor av rätt storlek och nyss skulle jag så stort ta tag i det.
Problem nummer ett:
Vilken storlek ska jag gå efter? 3/4 år eller 5 år. Bestämde mig faktiskt ganska fort för det senare för man vet ju aldrig när verket behagar bli klart och 4 är hon ju nästan till sommaren. 5år verkar ett mer logiskt mål för mina klumpiga stickarfingrar.
Nästa problem uppstod när jag lagt upp 74 av de 108 maskorna på stickan och trådstumpen är slut! Bara att repa upp och börja om. Tog till rejält denna gång så nu dinglar det en stump på drygt 1 meter i ena änden av stickningen.
Sedan komer vi till problem nr 3:
Hur f-n läser man ett stickmönster?? Jag fattar så långt som till ....108 m och 1r 1a. Men resten då? Varför skulle jag välja en klänning med mönsterstickning? Hade väl kunnat nöja mig med slätstickning då de aviga varven är mer än jävliga för mina fingrar.
Jaja, nån vänlig själ kanske förklarar alla dessa förkortningar för mig en dag. Nu har jag lyckats sticka ett varv avigt och ett rätt (ja, man skulle börja avgit) och när jag då kom till det aviga igen kändes det plötsligt så motigt att börja på ett varv till så jag la ner stickningen för ikväll.
Om det nu kommer bli som så att jag lägger av vid varje avigt varv var det nog tur att jag tog den största stoleken som var på mönstret, för det kommer att ta MÅNGA kvällar om jag bara gör två varv åt gången. (om ens det när jag kommit ¨så långt som till själva mönstret, och dit är det 8 varv tror jag)

                                                                             

Kommentarer
Postat av: Mamma

Heja på! I värsta fall får väl mamma rycka in.Jag har nog lite mera erfarenhet.

2008-10-20 @ 07:09:30
URL: http://mattjat.blogg.se/
Postat av: Denise

Halloj o tack så mycket! Hehe bilden var egentligen så mkt att se så jag hoppas inte folk känner igen mig ;)

2008-10-20 @ 23:34:32
URL: http://dandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0