Det sägs att...

om ett par klarar av att tapetsera ett rum utan gnabb så klarar man allt. Det betyder i vprt fall att vi får se vad framtiden utvisar. Håller på att tapetsera vårt blivande sovrum och i vår familj sätts det vanligtvis inte upp en våd utan svärfars närvaro. Nu kan han av förklarliga skäl inte vara med denna gång och jag och Stefan ska fixa det själva vilket inte är det lättaste. För det första har vi inte samma smak för fem öre så egentligen håller vi på med en tapet som ingen av oss vill ha. Eller jo, men det hade helt klart inte varit mitt förstahandsval och definitivt inte Stefans heller. Men nu sitter den i alla fall uppe i halva rummet och det efter en hel del diskussioner. Ty Stefan är många gånger allt för lik sin far. Inte för att det bara är negativt med det, men i detta fall hade jag önskat att han var mer sin egen. Det har alltid varit som så att när Stefan och hans far tapetserar tillsammans har de båda "sina" uppgifter. Stefan förlimmar och torkar limskarvar och hans pappa sätter upp våderna. Nu är det så att jag fått ta Stefans uppgift som skarvtorkerska och nåde mig om jag råkar ta hans plats uppe på pallen med en tapetvåd i ett stadigt pekfinger-tumgrepp...Där är ju givet hans plats nu när inte pappa är med.
Nej då. Så hemskt är det inte och jag skulle tro att vi båda skulle ha varit på bättre humör om inte klockan var närmare elva på kvällen. Risken finns att det blir lika sent ikväll för vi ska få besök av Anjas lilla tremänning, hans mamma och mormor. Tårtan är ju slut så jag har i skrivande stund denna kaka i ugnen, receptet hittade jag när jag googlade på Citronkaka...


Citronkaka

Ingredienser:

150 g smör
2 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 citron
1,5 dl vetemjöl

Serveringsförslag:

grädde
citronmeliss
färska frukter

Tillagning:

Sätt på ugnen på 150 grader.

Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ihop ägg och strösocker.
Riv skalet från citronen och pressa ut saften.
Blanda ner tillsammans med ägg och socker.
Tillsätt vaniljsocker och smör. Vispa.
Vänd sedan i vetemjölet.

Häll ner smeten i en smörad och ströad form - helst med avtagbar kant.

Grädda ca 35 minuter, 150 grader i mitten av ugnen.

Receptet ursprungligen från Salt & Peppar


Anledningen till att det blev en citronkaka är att när jag var på affären på fm hittade jag såna fina citroner så jag kunde inte låta bli att köpa några och lägga på fruktfatet i köket.


Kommentarer
Postat av: elin

Haha, känner igen det där alltför väl, fast i vårt fall handlar det mest om att en av oss (inte jag) i förväg bestämt sig för hur fult resultatet kommer att bli och därmed finns den infekterade stämningen där alltför tidigt.

Hoppas det går bättre för er ikväll!

2008-09-18 @ 13:33:51
URL: http://bolebos.blogg.se/
Postat av: mamma

Jag brukar också vara skarvtorkerska, på dom lägre nivåerna förstås.Varför ska karlarna stå högst för?

Hur som helst lär man sig samarbetet vid tapetsering med åren. Hav tålamod om det kan vara till nån tröst.

2008-09-18 @ 18:18:45
URL: http://mattjat.blogg.se/
Postat av: Carina

Samma här... fast med min äkta hälft och MIN svärfar. Fast numera gör maken tapetseringen själver ibland också. Och jag får liksom aldrig va med... men, kanske lika bra det, det verkar ta tid ochinte vara så kul iallafall. Roligare när det är klart:-)

Spännade att få komma och se på det färdiga resultatet när ni är klara iallafall! Det blir säkert hur fint som helst!

hA´de´

2008-09-18 @ 21:49:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0