Husmorstips, äppelmos och klädparty

Det är vad min söndag innehållit.
Om vi börjar med husmorstipsen så kan jag säga att mannagrynsgröt GÅR att koka utan att vare sig brännas vid eller koka över. Bara man står vid spisen hela tiden, utan att vända sig om och vispar mycket. Jag tror det var första gången jag lyckades koka denna eminenta frukostmat i en kastrull utan "släppalätt"-beläggning utan att bränna fast den. Var inte ens svårt att diska den sedan.
Sedan kan jag ju säga att man INTE ska spela betapet och mata Anja samtidigt som man kokar äppelmos. Detta resulterade i en gryta som till en början luktade väldigt gott av äpplen som ångades av värmen men som senare plötsligt satt fast i botten med en sörja som man skulle kunnat tjära en eka med. Det var i alla fall samma färg.... Och jag som lovat bort redten av äpplena till en bekant. Jaja, svärmor sa jag fick ta hur mycket jag ville, så jag var då och nallade i vänninans kasse och tänkte jag skulle hinna fylla på den innan hon kom för att hämta sin frukt.  Stefan skulle ändå hemöver så han skulle plocka med sig lite mer äpplen. Själv hoppade jag i duschen inför kvällen Me&I-visning jag skulle på.
Men....när jag står där i duschen ropar någon hallå nere i trappen och det var inte Stefan....det var en man som skulle hämta äpplena och Stefan som inte komit hem med påfyllnaden ännu. Jössös vilken cirkus. Inte kunde jag stå där i duschen och tjoa och förklara hur allt låg till,  så han tog det som var i påsen och for.
Jag återställde dock den utlovade mängden äpplen med tillhörande förklaring när jag ändå gick iväg på klädvisningen.

Jag skulle då inte handla så mycket kläder åt dotra eftersom hon  fyller år på fredag och då lär det ju bli endel mjuka paket kan jag tänka mig. Meeen, det är ju så svårt när där finns så mycket fint. Blev "bara" en tröja, en tunika, ett par byxor och 2-pack strumpor. Är ju kul att matcha också, eller hur? Vad värre var, var att Stefan råkade se orderbekräftelsen på mailen och han tyckte kanske att 770:- var i mesta laget när jag nu inte skulle handla så mycket.... Kanske, kanske är jag benägen att hålla med.

Hur som helst har jag nu sedan jag kom hem kokat min andra sats med äppelmos av dessa små fina röda paradisäpplen. Använde mig av Hushållsassistenten vi fått efter Stefans mormor och det var ju riktigt häftigt. Frågade svärmor och hon trodde den var omkring 50 år gammal. Stefan bar upp åbäket från källaren (otroligt att han ens hittade igen den i renoveringsoredan) och satte ihop delarna. Jag skar och ångade äpplena och stod och tittade på det Stefan hade mekat ihop...hm...så där ser inte mammas assistent ut när hon gör äppelmos. Någonting fattades insåg jag ganska snart och det var den där grejen som äppelskruttarna i form av en korv ska komma ut på, om ni förstår vad jag menar. Det var alltså köttkvarnen herrn hade satt ihop. Vart var då de andra delarna? Ringde Stefan som än en gång var hemmavid och han sa att den kartongen stod på en hylla i bastun (läs förråd) Svärmor trodde att det överhuvudtaget inte fanns några "mos"-grejor till den gamla assistenten. Men si det gjorde det. En liten kartong med både det ena och det andra i för både passering, korvstoppning och rårivning. många av delarna så hlet oanvända ut. Där låg även en instruktionsbok med recept i och den hade en gång i tiden kostat hela 2:- Jag lyckades meka ihop makapären och efter att ha öst och pressat, öst och pressat några omgångar verkade det inte gå att få ut mera mos ur skruttarna.
Mosen står nu på bänken för avsvalning och jag känner att jag än en gång varit ganska husmoderlig. Och än en gång var det ganska kul.
Här kommer lite bilder:
Äpplen färdiga att ångas en stund

Hushållsassistenten

Assistent in action

Äppelmos färdig för kokning

Färdig äppelmos på avsvalning

Bjuder på en bild av den härliga receptboken/instruktionsboken också, kul att allt är så välbehållet....

Kommentarer
Postat av: Amelie Nilsson

Åh vad gott med hemgjord äppelmos. Mamma har minsann varit på mig om att "det bara är att plocka från deras äppelträd och gå hem och koka mos..." Fast jag tyckte hon kunde stå för kokandet så kunde jag hämta de toppfyllda burkarna. ;) Nåja, vi får se hur det slutar...

Jag och Svea var på Me&I-party för ett tag sedan och nu ligger kläderna och väntar på oss hos värdinnan. Spännande!

ha det bra! Kram.

2008-09-07 @ 23:21:53
URL: http://www.stenen.net
Postat av: Birgitta

Hej! Vill oxå anmäla mig som en som är in och läser, men inte skriver så många inlägg... å inte mobrorn heller, för den delen. Kan även svara dej på att det är så där att ha hantverkare, ett evigt städande.

2008-09-08 @ 11:41:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0