Klädstorlekarnas djungel

L eller XL, eller kanske till och med XXL. Det sista låter som det är i största laget. Eller kanske jag måste gå på herrmodellen för dammodellen är för slimmad trots XXL på ettiketten? Ja man blir inte klok på detta med storlekar och modeller idag... Har idag klurat på storlekar på jackor till oss och assistenterna och den fanns då i både dam- och herrmodell. Att Stefan skulle ha en herr är ju ganska självklart men annars var det lite klurigt. Hade fått låna hem någras jackor för att kolla storlek och där fanns både 42 och 44 dam och en XXL-herr. Vi hade alla som skulle ha kommit fram till vilken som kunde tänkas passa oss och jag loggar in på hemsidan för att göra en order på dessa. Men där, på sajten är det inte samma storlekssystem inte. Nej där ska man välja mellan S-M-L-XL-XXL även på dammodellen. Tja, tänker jag det lär ju kanske vara så att L=42 då osv... Min mamma höll med. Men för säkerhets skull satt jag och googlade lite och fick fram att, hör och häpna, XXL var detsamma som stl 44 på dammodellen!! Tur som en tok att jag inte skickat beställningen redan för det var ju bara att  göra om alltihop.  Fast samtidigt var ju S=36 så det kan man ju tycka är normalt. Men oftast brukar det ju vara en dubbelstorlek per bokstav så att säga. 38/40=M 42/44=L....
Meeen det är ju inte heller att ge sig den på längre, för i en del butiker har man ju gjort om nu så att det heter 36/38 40/42 44/46 och 48/50.
Ett annat exempel är ju att ja då som är ganska stor kan ha strethjeans från lindex i stl 44 men tror ni jag ens får igen knappen på ett par stl 50 från tex Ellos?!? 52 passade bra på jobbarbyxorna...Eller att KappAhls leggings passar mig bäst i stl M (här 40/42 ) Vad köper ni smalisar för stl på leggings? Att det kan skillja på olika modeller förstår jag men okej om det skiljer en eller två nummer....inte 3-4 och tom 5 ibland? Sedan att det, när det passar över magen är stort i benen för två i samma är väl en helt annan historia, eller?!?
Jag kan för mitt liv inte förstå att det FÅR vara sådan skillnad på storlekarna. Hur är det med er där ute? Kan ni alltid ha en M? Eller passar en 42:a vilket plag du än provar i vilken butik som helst? Är det bara oss storväxta de jälvas med, dessa klädjättar?

Jaja, det slutade med att jag fick beställa en herrmodell till mig också. Jag får väl ta det då att den blir för lång i ärmarna, finns ju kardborre att spänna åt med.....
Pilberra Lady Röd S

Kommentarer
Postat av: Monica

Jag tror att det är oss storväxta de jävlas med. Inte ens xxl passar över låren och ändan. det behövs ändå fler x men då kan man ta med sig nån mer i byxorna i midjan. Nä det får bli jutesäck eller nåt annat lika gulligt.

2008-09-03 @ 18:55:18
Postat av: Marie

Hej! Nej det hade jag inte, men alltid kul att veta!! =)

2008-09-03 @ 19:04:00
URL: http://varlensbasta.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag håller också på att bli galen på att alla "kedjor" har sin egen sorts märkning... Och i fjol när jag skulle beställa en jacka ur Ellos, fick jag helt enkelt ge upp, för jag stämde inte ihop med deras mått! Gick jag efter måttet över byst så skulle den bli på tok för liten över rumpa. Och gick jag efter måttet på rumpa så skulle den bli alldeles för stor upptill. Tror att det skulle ha skiljt 3 stl ( :-O ) emellan enl deras lathund.

Nä, det blev ingen jacka där. Men just det var väl inte Ellos fel kanske... ;-) (självironisk)

2008-09-03 @ 19:58:14
Postat av: Carina

Hoppsan, namnet försvann, men det var jag som skrev:-)

2008-09-03 @ 19:59:14
Postat av: Carina V

Hoppsan, namnet försvann, men det var jag som skrev:-)

2008-09-03 @ 19:59:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0